THE ROLE OF CLINIC INSTRUCTOR AS MOTIVATORS WITH STUDENT READINESS TO CARE FOR COVID-19 PATIENTS

maria agustina sulistiyowati, Maria Suryani, Johanita Ela Cornalia, Agnes Cecila Sagala

Abstract


The Covid-19 pandemic is still ongoing. When nursing students carry out clinical practice, they have the possibility to treat patients with Covid-19. Clinical supervisors as people closest to students have a role as a motivator to motivate students to be ready to treat Covid-19 patients. The aim is to find out the role of the clinical supervisor as a motivator with the readiness of students to treat Covid-19 patients. Analytical descriptive design, with a cross sectional approach. Population of nursing student Elisabeth College of Health Sciences Semarang. A sample of 170 people was taken by total sampling technique. The data was tested using the Kolmogorov Smirnov test. Most of the respondents (85.9%) rated the role of the clinical supervisor as a motivator in the good category and as many as 156 respondents (91.8%) had high readiness to treat Covid 19 patients. The Kolmogorov Smirnov test results obtained a p value of 1,000, there was no relationship the role of the supervisor as a motivator with readiness to care for Covid 19 patients. It is recommended that students remain vigilant and implement health protocols while carrying out clinical nursing practice

 

Keywords: readiness to treat Covid-19 patients; motivator; clinical supervisor role

 

ABSTRAK

 

Pandemi Covid-19 sampai saat ini masih berlangsung. Pada saat mahasiswa keperawatan melaksanakan praktik klinik, mereka memiliki kemungkinan untuk merawat pasien dengan Covid-19. Pembimbing klinik sebagai orang yang terdekat dengan mahasiswa memiliki peran sebagai motivator untuk memotivasi mahasiswa agar siap merawat pasien covid-19. Tujuan untuk mengetahui peran pembimbing klinik sebagai motivator dengan kesiapan mahasiswa merawat pasien Covid-19. Desain  deskriptif analitik, dengan pendekatan cross sectional. Populasi mahasiswa keperawatan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Elisabeth Semarang. Sampel sebanyak 170 orang diambil dengan teknik total sampling. Data diuji menggunakan uji Kolmogorov Smirnov. Sebagian besar responden (85,9%)  menilai peran pembimbing klinik sebagai motivator dalam kategori baik dan sebanyak 156 responden (91,8%) memiliki kesiapan tinggi untuk merawat pasien Covid 19. Hasil uji Kolmogorov Smirnov didapatkan nilai p value 1,000, tidak ada hubungan peran pembimbing sebagai motivator dengan kesiapan merawat pasien Covid 19. Disarankan mahasiswa tetap waspada dan menerapkan protokol kesehatan selama menjalankan praktik klinik keperawatan

 

Kata kunci : kesiapan merawat pasien Covid-19; motivator; peran pembimbing klinik

 


Full Text:

PDF

References


Nweke, C. I., Abazie, O. H., Adetunji, A. J., & Okwuikpo, M. I. (2021). Readiness for clinical practice amidst coronavirus among nursing students in southwest Nigeria. International Journal of Africa Nursing Sciences, 15. https://doi.org/10.1016/j.ijans.2021.100328

Pemerintah Kota Semarang. (2022). Informasi Corona virus (Covid-19) Semarang. Https://Siagacorona.Semarangkota.Go.Id/Halaman/Covid19pertahun/2022. Diakses Pada Tanggal 8 April 2022.

Pemerintah Republik Indonesia. (2022). Data Sebaran. Https://Covid19.Go.Id/.

Pertiwi, G. H., Dirgahayu, A. K., Pasundan, J., 21 Samarinda, N., & Timur, K. (2017). Hubungan Pemberian Motivasi Oleh Pembimbing Klinik Dengan Kesiapan Mahasiswa Melaksanakan Praktik Klinik Di Rumah Sakit (The Relationship Of Motivation Provision By Clinical Instructor With Student’s Readiness To Experience Clinical Practice In Hospital). NurseLine Journal, 2(1).

Rahman, D., Oktarina, E., & Malini, H. (2022). Studi Fenomenologi Praktik Klinik Mahasiswa Profesi Ners Di Yellow Zone Covid-19. Jurnal Persatuan Perawat Nasional Indonesia (JPPNI), 6(3), 155. https://doi.org/10.32419/jppni.v6i3.361

Ramadhani, L. F., Rahayu, E., Hidayat, A. I., Keperawatan, M. J., Unsoed, F., & Keperawatan, D. J. (2021). Gambaran Kesiapan Mahasiswa Tingkat Akhir dalam Menghadapi Profesi Ners di Universitas Jenderal Soedirman Saat Pandemi Covid-19. In Jurnal of Bionursing (Vol. 3, Issue 2).

Rosiah;Ade, N. (2022). Hubungan Pemberian Motivasi dengan Kesiapan Dalam Praktik Klinik. Jurnal Ilmu Kesehatan Immanuel, 16(1), 13–18.

Sanger., Sanger M., Bidjuni H., Buanasari, A. (2022). Hubungan Efikasi Diri Dengan Tingkat Ansietas Mahasiswa Praktik Profesi Ners Program Studi Ilmu Keperawatan FK Unsrat Manado Pada Masa Pandemi Covid-19. In Jurnal Keperawatan (Vol. 10, Issue 1).

Shalahuddin, I., Rosidin, U., & Maulana, I. (2018). Pengaruh Kompetensi Dan Motivasi Pembimbing Klinik Terhadap Kinerja Dalam Membimbing Praktek Klinik Di Rsud Dr.Slamet Garut Tahun 2015. In Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada (Vol. 18).

Sianturi, S. R., & Natalia, L. (2021). Nursing Students Readiness Through Clinical Learning. Journal of Nursing Science Update (JNSU), 9(1), 126–132. https://doi.org/10.21776/ub.jik.2021.009.01.16

Sumarni, T., & Sugiharti, R. K. (2019). Persepsi Mahasiswa Ners Universitas Harapan Bangsa Tentang Pembimbing Klinik. Jurnal Smart Keperawatan, 6(1), 25. https://doi.org/10.34310/jskp.v6i1.223

Wahyu Astuti, V., Kusumawati, W., Afandi, M., Baptis Kediri Jl Mayjend Panjaitan No, S. R., Kediri Telp, B., & Magister Keperawatan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, D. (n.d.). Kompetensi Pembimbing Klinik Dalam Proses Pembelajaran Di Klinik Clinical Competence Guide In The Learning Process In The Clinic.

Wahyuni;Sahara. (2022). Hingga Akhir Agustus 2021, 1.967 Tenaga Kesehatan di Indonesia Meninggal akibat Covid-19. Https://Nasional.Kompas.Com/Read/2021/08/27/19573891/Hingga-Akhir-Agustus-2021-1967-Tenaga-Kesehatan-Di-Indonesia-Meninggal?Page=all.

Wayan Sudarta, I., Permina, Y., Puspita Adiyasa, R., & Tinggi Ilmu Kesehatan Bethesda Yakkum Yogyakarta, S. (n.d.). Karakteristik Clinical Instructor Dan Indeks Prestasi Mahasiswa Pendidikan Profesi Ners.




DOI: http://dx.doi.org/10.34310/jskp.v10i1.565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Smart Keperawatan diterbitkan oleh STIKes Karya Husada Semarang ISSN 2301-6221, E-ISSN 2502-5236